środa, 9 grudnia 2015

Wózki widłowe – układ podnoszenia

Wózki jezdniowe podnośnikowe to urządzenia transportu bliskiego służące do podnoszenia i przewożenia ładunków. Wózek widłowy można obsługiwać na hali w magazynie, w sklepie, a nawet w stoczni. Tam szczególnie przydatne są tzw. reachstackery, czyli wózki kontenerowe, ponieważ pozwalają na podnoszenie ciężaru do kilkudziesięciu ton. Kurs na wózki widłowe http://www.centrumszkolen.eu/wozki-widlowe-kursy.html może więc pomóc w znalezieniu pracy i okazać się jedną z najlepszych podjętych decyzji w życiu zawodowym. Jak więc widać, praca na widlaku – choć wózek kontenerowy nie jest jego najbardziej popularną odmianą – może być realizowana w różnych okolicznościach i miejscach.

Układ podnoszenia jest więc jednym z najważniejszych układów w widlaku oprócz układu napędowego i hydraulicznego (hydrostatycznego). Składa się z wielu elementów wśród których wyróżniamy:

  • maszt
  • karetka
  • łańcuch
  • widły – osprzęt dodatkowy

Maszt wózka widłowego

Istnieje wielu rodzajów masztów – najpopularniejsze z nich to Standard, Duplex, Triplex. Różnią się między sobą ilością elementów, z których składa się maszt. Maszty typu Standard wyposażone są w jeden człon ruchomy wysuwający się z ramy zewnętrznej. Nieco innej konstrukcji jest masz typu Duplex, w którym występują dwa elementy ruchome – elementy wewnętrzne. W tej wersji wykorzystane jest zjawisko swobodnego podnoszenia. W tym wypadku za pomocą środkowego cylindra, poprzez rolkę łańcuchową, podnoszona jest sama karetka. Dopiero po osiągnięciu tej wysokości zaczyna wysuwać się element zewnętrzny napędzany przez dwa cylindry. Maszt typu Triplex sprawia, że karetka najpierw podnoszona jest do wysokości podnoszenia za pomocą rolki i łańcucha napędzanego przez środkowy cylinder. Następnie, za pomocą dwóch kolejnych cylindrów, wysuwany maszt podnosi całą wcześniej wysuniętą konstrukcję.

Inne elementy wózka: karetka, łańcuch, widły

Układ podnoszenia składa się z kolejnych, równie ważnych elementów, jakimi są karetka, łańcuch, widły. Karetka to płyta czołowa – element, na którym zamocowane są widły lub inni osprzęt dodatkowy. Widły nie są oczywiście przymocowane do karetki na stałe. Więcej o budowie układu podnoszenia wózków widłowych dowiesz się ze strony http://www.centrumszkolen.net/kursy-na-wozki-widlowe/. Kolejnym elementem jest łańcuch – służy do powiększenia karetki i połączenia jej z tłokiem siłownika poprzez rolki. Łańcuchy możemy podzielić na dwa typy: rolkowe lub płytkowe.


Gdyby do układu podnoszenia wózka widłowego nie były doczepione widły – są one traktowane jako osprzęt specjalny, dodatkowy, podnoszenie nie byłoby możliwe. Dlatego stąd właśnie bierze się potoczna nazwa wózka jezdniowego podnośnikowego, czyli "wózek widłowy". Zbudowane są jako jednolity element stalowy i wygięte są w kształcie litery "L" z widocznymi z tyłu zaczepami umożliwiającymi zawieszenie na karetce wózka.

3 komentarze:

  1. Znać budowę wózka widłowego to podstawa w pracy operatora. Bez dobrej znajomości budowy i podstawowych zasad fizyki, można stać się gwiazdą youtube, doprowadzając do niebezpiecznych sytuacji https://www.youtube.com/watch?v=WTN5PUC5mzA

    OdpowiedzUsuń
  2. Warto wiedzieć, że wózki widłowe składają się nie tylko z układu podnoszenia, ale również hydrostatycznego, czy napędowego: http://wynajem-podnosnikow-koszowych-lodz.blogspot.com/2015/12/ukad-napedowy-wozka-jezdniowego.html

    OdpowiedzUsuń
  3. To są bardzo przydatne wiadomości dla każdego, kto pracuje nie tylko na wózkach widłowych, ale również ogólnie w zawodzie magazyniera, ja ostatnio zacząłem prowadzić taki blog, polecam i zapraszam: http://magazynier-wozki-widlowe.beepworld.pl/

    OdpowiedzUsuń